Advokasi
Tempat : Whatsapp Status(24 Jam Status)
Peserta : Lain-lain
Tujuan :
1. Mengingatkan peserta agar tidak memuat turun sebarang aplikasi daripada pihak ketiga.
2. Memberi amaran keras kepada peserta agar tidak memberi/ berkongsi nombor OTP. TAC atau PIN kepada pihak yang tidak dikenali.
3. Menjelaskan kepada peserta untuk mengikuti tiga langkah mudah iaitu kenal pasti, semak data dan laporkan scam.
4. Memberi peringatan kepada peserta agar tidak memuat turun apa-apa aplikasi daripada pihak ketiga.
5. Menerangkan kepada peserta tentang cara-cara untuk mengelakkan dari memuat turun aplikasi malware demi menjaga keselamatan butiran akauan perbankan.
6. Peserta dinasihatkan supaya melindungi kad pengenalan masing-masing sebelum terjadinya kecurian identiti.
7. Mengingatkan peserta agar sentiasa berhati-hati ketika berkongsi data peribadi secara online kerana ia boleh menjadi informasi umum.
8. Menyatakan talian yang perlu dihubungi oleh peserta untuk melaporkan sebarang kejadian buli siber.
9. Memberi pendedahan kepada peserta supaya tidak menyalahgunakan media sosial dan menggunakan media sosial secara positif.
10.Mendedahkan modus operandi yang kerap digunakan oleh scammer kepada peserta.
Aktiviti :
Muat naik gambar dan video yang berkaitan dengan KDB di status whatsapp petugas.
Microsoft Word
Tempat : PIK Hilir Maludam
Peserta : Pelajar Sekolah Rendah
Tujuan :
Mengajar peserta untuk menggabungkan ayat dan gambar dalam muka surat yang sama.
Aktiviti :
Petugas memberi tunjuk ajar cara untuk memasukkan/menggabungkan gambar berserta ayat dalam muka surat yang sama.
Tempat : PIK Hilir Maludam
Peserta : Pelajar Sekolah Rendah
Tujuan :
Mendedahkan kepada peserta dengan permainan yang berbentuk pembelajaran.
Aktiviti :
Peserta diminta untuk menjawab kuiz kemerdekaan dalam bentuk permainan mengikut masa yang telah ditetapkan.
1. Pengenalan kepada aplikasi Yezza.
2. Cara memasang aplikasi Yezza.
3. Cara menggunakan aplikasi Yezza.
Tempat : PIK Hilir Maludam
Peserta : Usahawan
Tujuan :
1. Memperkenalkan apa itu Yezza.
2. Membimbing peserta untuk memasang aplikasi Yezza dalam telefon masing-masing.
3. Mengajar peserta menggunakan Yezza secara lebih mendalam.
Aktiviti :